Τρίτη 28 Μαΐου 2013

Σεμινάριο στην Πάρο: Ψυχανάλυση και εκπαίδευση






 
Ένα ακόμα από τα 'δώρα' της φετινής σχολικής χρονιάς: Μετά από αίτημα μιας μικρής ομάδας των εκπαιδευτικών που εργάζονται στα δημοτικά σχολεία της Πάρου, ξεκινήσαμε ένα σεμιναριακό πρόγραμμα με θέμα ¨Ψυχανάλυση και Εκπαίδευση".

 Οι συναντήσεις μας ήταν περίπου μια φορά το μήνα. Καλό αλλά λίγο, ή λίγο αλλά καλό;


Το βέβαιο είναι ότι το χαρήκαμε ιδιαίτερα, όλοι οι συμμετέχοντες!

Φυσικά, η έμφαση ήταν στην λακανική ψυχαναλυτική προοπτική.

 Πραγματευτήκαμε βασικές προτάσεις της λακανικής θεώρησης,:

- Οι τρείς τάξεις: Το φαντασιακό, το συμβολικό, το πραγματικό.
- Η γλώσσα και ο λόγος.
- "Το υποκείμενο θεμελιώνεται στον λόγο" .
- Η πατρική μεταφορά και η λειτουργία του πατέρα.

Παράλληλα με την προσπάθεια διερεύνησης των αρκετά δύσκολων εννοιών και διακρίσεων που περιέχονται στο λακανικό 'λεξικό΄, συζητήσαμε για τους τρόπους με τους οποίους η όσμωση με αυτό το εννοιολογικό οπλοστάσιο μπορεί να επηρεάσει όχι μόνο τον τρόπο αυτοπροσδιορισμού του ίδιου του εκπαιδευτικού, αλλά επίσης τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται και προσεγγίζει τους μαθητές του.

Ως βασικές βιβλιογραφικές αναφορές χρησιμοποιήσαμε κυρίως:

- Αννυ Κορντιέ: "Κουμπούρες δεν υπάρχουν."
- Κανελλοπούλου Β. Η λειτουργία του πατέρα.
- Paul Verhaege: New studies  of old villains: A radical reconsideration of Oedipus Complex.
- Ζακ Λακαν: Το πεδίο της ομιλίας και της γλώσσας στην Ψυχανάλυση.
- Τόνια Παντελαίου: Έμφυλη διαφορά και γνώση. (Διδακτορική διατριβή)
- Τόνια Παντελαίου: Το σώμα, ο λόγος και η γνώση στην προοπτική της Λακανικής Ψυχανάλυσης. (ανακοίνωση σε συνέδριο)
- Τόνια Παντελαίου: Το οιδιπόδειο μάθημα (αδημοσίευτο άρθρο)

Από τις φωτογραφία δυστυχώς λείπουν δύο από τα εκλεκτά μέλη της ομάδας: Η μικρή τους καθυστέρηση την ημέρα της (μη προγραμματισμένης!) φωτογράφησης, είχε επιπτώσεις!
 
Διαβάστε περισσότερα

Όμορφες τάξεις! (2)

 
 
Αριστουργημάτων συνέχεια...
 
 
Η φροντίδα για την κατασκευή των πανέμορφων εικαστικών έργων  που στολίζουν τον κεντρικό χώρο του 2ου Δ Σχ. Παροικίας Πάρου, και αποτελουν αποτέλεσμα ομαδικής εργασία των μαθητών, οφείλεται στην καθηγητρια των Εικαστικών του σχολείου.
 
 
 
 
 
Τάξη Ένταξης. 2ο Δ. Σχ. Παροικίας Πάρου.

Στ Τάξη, 2ο Δ. Σχ. Παροικίας Πάρου
 
Στ Τάξη, 2ο Δ. Σχ. Παροικίας Πάρου
 
Τάξη Ένταξης. 2ο Δ. Σχ. Παροικίας Πάρου.
 
Τάξη Ένταξης. 2ο Δ. Σχ.Παροικίας Πάρου.
 
Τάξη Ένταξης. 2ο Δ. Σχ.Παροικίας Πάρου: Το τραπεζάκι έχει διακοσμηθεί από τους μαθητές με την τεχνική της επίστρωσης με Atlakol
 
 

 
Διαβάστε περισσότερα

Κυριακή 12 Μαΐου 2013

Κατοικιές....



Οι φωτογραφίες είναι από το 1986. Τα περισσότερα απ΄αυτά τα σπίτια δεν υπάρχουν πιά. Και αν υπάρχουν, είναι εντελώς μεταμορφωμένα από 'εργασίες συντήρησης'. Ένας τεράστιος πλούτος χαμένος. Για χρόνια νόμιζα, ότι κάποιοι, κάπου, έχουν ενδιαφερθεί ή πρόκειται να ενδιαφερθούν γι αυτά. Ερευνητικά, φωτογραφικά, νομοθετικά, κάπως τελος πάντων. Φαίνεται πως και πάλι νόμισα λάθος.
Ακόμα και όσοι έχουν νοιαστεί , κυρίως ξένοι φωτογράφοι, έχουν δει μόνο το αποτέλεσμα. Το απόλυτο δέσιμο με το λιτό περιβάλλον των νησιών, τις γλυκές σκιές από φως, την απλότητα της μορφής, τις φιλικές στον άνθρωπο διαστάσεις, το αφηρημένο σχήμα των φυτών που καλύπτουν τοίχους και καρεβατίνες.
Και όσοι προσπάθησαν να τα μιμηθούν, μιμήθηκαν μόνο την αποστραγκισμένη εικόνα: Το χρώμα και τα σχήματα.
Όμως αυτά τα σπίτια, ήταν χτισμένα με γνώση και εμπειρία που παραμένει σχεδόν μυστική. Η ομορφία τους δεν ωφείλεται στις χρωματικές επιλογές. Αλλά στην καθημερινή παρατήρηση αιώνων, στην οικονομία των διαθέσιμων υλικών, στην ανάγκη κάλυψης πραγματικών αναγκών επιβίωσης ,    μέσα σε ένα περιβάλλον ιδιαίτερο. Οι περισσότερες από τις αρχές που συναπαρτίζουν αυτό που σήμερα οναμάζεται 'βιοκλιματική αρχιτεκτονική' υπήρχαν ήδη σε απόλυτη εφαρμογή σε αυτά τα ταπεινά σπιτάκια, και διακρίνονται στα εναπομείναντα ερείπια τους, - για όσο καιρό ακόμα υπάρχουν και αυτά. Αλλά όχι μόνο. Εκτός από βιοκλιματικά, ήταν επίσης αντισεισμικά, αντιπλημμυρικά, μαγικά λειτουργικά, απόλυτα οικονομικά....









 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
Διαβάστε περισσότερα

Κυριακή 28 Απριλίου 2013

Στην Μήλο!


 
Η Μήλος είναι ένα νησί που το αγαπάς. Πέραν της γεωφυσικής και γεωλογικής του ιδιαιτερότητας, χαρακτηρίζεται επίσης από την ευγένεια και το υψηλό πολιτισμικό επίπεδο των κατοίκων του. Η συνεργασία μου με τα Δημοτικά Σχολεία του νησιού και τις εξαιρετικές ομάδες των εκπαιδευτικών που τα στελεχώνουν, είναι μια διαρκής πηγή αισιοδοξίας και ανατροφοδότησης.

Την τελευταία βδομάδα, όλο αυτό το πλούσιο τοπίο, φυσικό και ανθρώπινο, το χάρηκε μαζί μας η Άβρα Αυδή, εκπαιδευτικός, ειδικευμένη στο Εκπαιδευτικό Δράμα (Drama in Education) και διδάσκουσα στο Τμήμα Θεάτρου του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου. Με την συνδρομή των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων των Δημοτικών Σχολείων της Μήλου, μπορέσαμε να  διοργανώσουμε, για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της Α/ βάθμιας Εκπαίδευσης, επιμορφωτικές δράσεις που στόχευαν στην γνωριμία των εκπαιδευτικών με τις δυνατότητες αξιοποίησης δραματουργικών τεχνικών για εκπαιδευτικούς λόγους.

Η όλη εμπειρία ήταν πολλαπλά πολύτιμη για όλους. Η κ. Αυδή απόλαυσε την Μήλο και χάρηκε τη συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς της, οι εκπαιδευτικοί απόλαυσαν ένα πραγματικά ζωντανό εργαστήριο, και μερικοί από τους Σχολικούς Συμβούλους του Ν. Αιγαίου χαρήκαμε τις δυνατότητες, τον ενθουσιασμό και την αξιαγάπητη παρέα που μπορεί να προσφέρει η καλοπροαίρετη συνεργασία.

Ένα εξαιρετικό τετραήμερο που έκλεισε με ένα τεράστιο φεγγάρι να ανατέλλει επιβλητικά πάνω από το – μονίμως γαλήνιο – λιμάνι του Αδάμαντα. 

Μαζί με την αγάπη μου και τις ευχαριστίες μου για όλους όσους συμμετείχαν σε αυτό,  δημοσιεύω τις φωτογραφίες από το εργαστήριο που συντόνισε η κ. Αυδή και στου οποίου τις δραστηριότητες, δυστυχώς,  η Σχολική Σύμβουλος δεν συμμετείχε, γιατί είχε αναλάβει τον ρόλο του φωτογράφου!

Για τό βιβλίο της κ. Αυδή: http://www.perizitito.gr/persons.php?personid=46595



 





 
 
 



 
 



 
 
 
 






 
 Και επειδή στα νησιά μας τίποτα δεν θεωρείται τελειωμένο δίχως κέρασμα: Οι μαθητές της Στ τάξης του Αδάμαντα, είχαν φτιάξει εξαιρετικά, αφράτα τσουρέκια!
Ενώ την ίδια μέρα προσπαθούσαν μαζί με τους δασκάλους τους να ολοκληρώσουν το βίντεο με θέμα τα πετρώματα της Μήλου, που είχαν φτιάξει για να συμμετάσχουν σε έναν πανελλήνιο διαγωνισμό.
Ευχόμαστε από καρδιάς επιτυχία σε όλα, τόση, όση και στα τσουρέκια τους!
Και φυσικά, καλή συνέχεια!
 
 
 
 
 
Διαβάστε περισσότερα